Pracodawca zobowiązany jest zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników - tak wynika z kodeksu pracy.

"Ile apteczek potrzeba w miejscu pracy?" - oto pytanie, na które należy odpowiedzieć przed rozpoczęciem analizy zawartości apteczki pierwszej pomocy w firmie. Przed przystąpieniem do wypełnienia apteczki warto zrozumieć, ile takich apteczek powinno znajdować się w miejscu pracy.

Okazuje się jednak, że zasady bezpieczeństwa i higieny pracy nie określają jasno ilości apteczek, ich umiejscowienia w zakładzie, a także samej zawartości. Wszystko zależy od ilości pracowników oraz charakteru pracy. Ze względu na różny stopień zagrożeń, zapotrzebowanie na apteczki oraz ich zawartość będzie inna w magazynie, a inna w biurze.

W przepisach zawarto zapis informujący jedynie, by zawartość apteczki uzgodnić z lekarzem medycyny pracy.

Pomimo to, istnieje kilka produktów, które powinny być podstawą każdej apteczki:

  • opaski elastyczne i dziane
  • plastry opatrunkowe
  • opatrunki jałowe
  • chusty trójkątne
  • rękawiczki jednorazowe
  • ostre nożyczki
  • maseczki lub ustniki do wykonywania sztucznego oddychania

Taki podstawowy zestaw, lekarz może rozszerzyć i dostosować do konkretnego miejsca pracy oraz do zagrożeń towarzyszącym pracownikom.

 

Ponadto pracodawca musi pamiętać by właściwie oznakować apteczki oraz wywiesić instrukcję udzielania pierwszej pomocy.

Wszelkie obowiązujące przepisy mają na celu usprawnić proces udzielania pomocy podczas wystąpienia wypadku.

 



Piktogram informuje o znajdującej się w oznaczonym miejscu aptecze. 





Znak informuje o znajdującym się w tym miejscu sprzęcie (np. apteczki)